Educació emocional en família

Des de Cruïlla i SM volem oferir una atenció especial a l’educació emocional en la família

Família jugant estirat

Aquest temps de convivència a casa comporta un canvi de rutines, d’horaris i també de maneres de relacionar-nos entre nosaltres. Hem passat de veure’ns una estona al llarg del dia a passar-nos-el tot junts.

D’altra banda, el context és radicalment diferent i ens veiem subjectes a unes normes que ens provoquen diferents tipus d’emocions que de vegades ens resulten desconegudes, ja sigui perquè no les havíem experimentat mai abans o per la intensitat amb què es presenten en aquest moment.

Per tots aquests motius, des de Cruïlla i SM volem oferir una atenció especial a l’educació emocional en la família. Ara més que mai els pares i mares que s’encarreguen dels fills durant aquesta crisi sanitària poden necessitar recursos per encarar situacions noves.

Per fer front a aquesta situació hem seleccionat algunes propostes de la Revista de padres de la col·lecció Sentir y Pensar de SM i les hem distribuït en tres blocs temàtics. A cada bloc incloem recursos que anirem publicant cada dia per abordar-los d’un en un.

1. Reconèixer les pròpies emocions i les dels altres

Aquests dies que som a casa podem trobar algunes estones per pensar en com ens sentim i quines són les emocions que, en diferents moments, predominen en nosaltres i en les persones amb les quals convivim. Als nens els costa especialment d’identificar el que els està passant i expressar-ho amb les paraules adequades. Tanmateix, és important que ho facin, ja que és el primer pas perquè aquest temps que hem de passar plegats sigui agradable per a tothom. Per això us proposem unes quantes idees perquè els ajudeu a aconseguir-ho:

2. Prendre decisions per nosaltres mateixos valorant les conseqüències de la nostra manera d’actuar. Desenvolupar habilitats socials

Ens cal distingir entre les emocions que ens fan sentir bé i les que ens provoquen malestar, tant a nosaltres com a les persones que ens rodegen. Tots passem per moments millors i pitjors, però davant un mateix fet no tots reaccionem de la mateixa manera. Algunes persones tenen més facilitat o estan més entrenades per autoregular-se les emocions, saben més bé quines conseqüències té la seva manera d’actuar i són capaces de prendre les millors decisions a fi de facilitar la convivència. Aquestes persones són les que gestionen molt bé les habilitats socials.

Us oferim unes quantes iniciatives que afavoreixen el desenvolupament d’aquesta mena d’habilitats:

  • Com podem millorar la comunicació dins la família
  • Com podem utilitzar el diàleg per millorar el desenvolupament emocional
  • Com podem motivar els nostres fills
  • Com hem de gestionar situacions desagradables per als fills
  • Què cal fer amb el nen que està enfadat
  • El nen que no fa cas i no corregeix el seu comportament
  • Com s’ha de reaccionar davant els conflictes amb els nostres fills

3. Fer servir habilitats, valors i actituds que mantenen el benestar personal i social

Tots coneixem persones que ens fan sentir molt còmodes quan som amb elles. Són persones que, fins i tot davant situacions difícils, són capaces de sobreposar-se i crear un clima de tranquil·litat que millora molt la situació. Aquesta manera de comportar-se envers l’exterior és el reflex del seu interior, també. Quan estem bé amb nosaltres mateixos és més probable que estiguem bé amb els altres.

Durant aquests dies de confinament és normal que en la convivència sorgeixin tensions i conflictes que −si no es gestionen bé− poden generar hostilitat i malestar dins la família.

Tot seguit aportem una col·lecció de recursos per solucionar pacíficament possibles problemes que puguin aparèixer, a més de propiciar experiències de satisfacció i benestar personal i familiar.

Afegeix un nou comentari

Top