Tres claus per ensenyar a nadius digitals

Hem d'ensenyar de manera diferent als alumnes d'avui? Com els podem motivar? Hi ha cap manera de millorar la seva manera d'aprendre?

Nena utilitzant el telèfon mòbil

Pretendre ensenyar a nadius digitals tal com ho hem fet sempre pot resultar frustrant i poc fructífer, tant per als professors com per als alumnes. L'entorn en què es mouen els joves, les facilitats en l'accés a la informació, el constant bombardeig d'elements que els criden l'atenció a internet, la televisió, etc., els han convertit en individus molt diferents de com érem nosaltres. Per això, per poder-nos comunicar amb ells hem d'entendre el mitjà en què es mouen i les característiques que els descriuen.

Hi ha tres aspectes que són l'eix de la discussió educativa actual i, alhora, són les claus per ensenyar a nadius digitals:

1. Els alumnes de les nostres aules estan canviant. Aquest canvi ha tingut lloc, en bona part, per l'experiència educativa fora de l'escola. És a dir: l'experiència de l'aprenentatge autodidacte i motivat per un interès propi per mitjà de la tecnologia. 

2. La pedagogia tradicional que consisteix a "explicar i fer exàmens" cada cop és menys efectiva. Tot i que al cap i a la fi ens hem de cenyir a un temari obligatori i complir les lleis educatives, hi ha una pedagogia millor, més actualitzada, accessible i disponible que cal posar en pràctica: la pedagogia de la coassociació, en què els joves són els protagonistes del seu propi aprenentatge i el fan, especialment, a partir de l'experiència i la posada en comú amb els seus companys.

3. La tecnologia digital, emprada correctament, pot ajudar a connectar l'aprenentatge dels nostres alumnes amb la realitat. Aquest element és essencial perquè el seu aprenentatge no només sigui rellevant sinó també connectat amb la realitat, atractiu i útil. Hem de tenir en compte que en el seu entorn obtenen la informació de manera immediata i senzilla.

Ensenyar a nadius digitals no és fàcil, però creiem que una educació adaptada a les seves necessitats ens pot dur a una experiència de l'ensenyament més gratificant i enriquidora. Marc Prensky, expert en pedagogia, "reprèn i reinventa els processos d'aprenentatge" al seu llibre Enseñar a nativos digitales. Una propuesta pedagógica para la sociedad del conocimiento, en què ofereix pautes clares per a la implantació a les aules. 

 

Com podem ensenyar a nadius digitals

Enseñar a nativos digitales. Una propuestapedagógica para la sociedad del conocimientoEnseñar a nativos digitales. Una propuesta pedagógica para la sociedad del conocimiento es va publicar a SM el 2011, dins la col·lecció Biblioteca d'Innovació. Aquest llibre parla sobre la pedagogia de la coassociació com a alternativa a l'educació tradicional i com a mitjà per adaptar-nos al nou paradigma d'aprenentatge al segle XXI.

Marc Prensky, que va encunyar els termes nadius digitals i immigrants digitals, presenta el model de pedagogia intuïtiu i innovador de la coassociació, en què els alumnes, nadius digitals, s'especialitzen en la cerca i presentació de continguts per mitjà de la tecnologia. Al seu torn, els professors, immigrants digitals, s'especialitzen a guiar els estudiants proporcionant-los preguntes i contextos, dissenyant el procés d'aprenentatge i garantint-ne la qualitat.

 

Una col·lecció que innova en educació

Biblioteca de Innovación Educativa

La col·lecció Biblioteca d'Innovació Educativa recull les aportacions més significatives en el món educatiu amb l'objectiu d'ajudar a construir i inspirar l'escola del futur. 

Altres títols que et poden interessar:

Activos de Aprendizaje

Coaching Educativo

Cooperar para Aprender

Crear la escuela del mañana

Més informació Més informació Més informació Més informació

Afegeix un nou comentari

Top