Pretendre ensenyar a nadius digitals tal com ho hem fet sempre pot resultar frustrant i poc fructífer, tant per als professors com per als alumnes. L'entorn en què es mouen els joves, les facilitats en l'accés a la informació, el constant bombardeig d'elements que els criden l'atenció a internet, la televisió, etc., els han convertit en individus molt diferents de com érem nosaltres. Per això, per poder-nos comunicar amb ells hem d'entendre el mitjà en què es mouen i les característiques que els descriuen.
Hi ha tres aspectes que són l'eix de la discussió educativa actual i, alhora, són les claus per ensenyar a nadius digitals:
1. Els alumnes de les nostres aules estan canviant. Aquest canvi ha tingut lloc, en bona part, per l'experiència educativa fora de l'escola. És a dir: l'experiència de l'aprenentatge autodidacte i motivat per un interès propi per mitjà de la tecnologia.
2. La pedagogia tradicional que consisteix a "explicar i fer exàmens" cada cop és menys efectiva. Tot i que al cap i a la fi ens hem de cenyir a un temari obligatori i complir les lleis educatives, hi ha una pedagogia millor, més actualitzada, accessible i disponible que cal posar en pràctica: la pedagogia de la coassociació, en què els joves són els protagonistes del seu propi aprenentatge i el fan, especialment, a partir de l'experiència i la posada en comú amb els seus companys.
3. La tecnologia digital, emprada correctament, pot ajudar a connectar l'aprenentatge dels nostres alumnes amb la realitat. Aquest element és essencial perquè el seu aprenentatge no només sigui rellevant sinó també connectat amb la realitat, atractiu i útil. Hem de tenir en compte que en el seu entorn obtenen la informació de manera immediata i senzilla.
Ensenyar a nadius digitals no és fàcil, però creiem que una educació adaptada a les seves necessitats ens pot dur a una experiència de l'ensenyament més gratificant i enriquidora. Marc Prensky, expert en pedagogia, "reprèn i reinventa els processos d'aprenentatge" al seu llibre Enseñar a nativos digitales. Una propuesta pedagógica para la sociedad del conocimiento, en què ofereix pautes clares per a la implantació a les aules.
Com podem ensenyar a nadius digitals
Enseñar a nativos digitales. Una propuesta pedagógica para la sociedad del conocimiento es va publicar a SM el 2011, dins la col·lecció Biblioteca d'Innovació. Aquest llibre parla sobre la pedagogia de la coassociació com a alternativa a l'educació tradicional i com a mitjà per adaptar-nos al nou paradigma d'aprenentatge al segle XXI.
Marc Prensky, que va encunyar els termes nadius digitals i immigrants digitals, presenta el model de pedagogia intuïtiu i innovador de la coassociació, en què els alumnes, nadius digitals, s'especialitzen en la cerca i presentació de continguts per mitjà de la tecnologia. Al seu torn, els professors, immigrants digitals, s'especialitzen a guiar els estudiants proporcionant-los preguntes i contextos, dissenyant el procés d'aprenentatge i garantint-ne la qualitat.
Una col·lecció que innova en educació
La col·lecció Biblioteca d'Innovació Educativa recull les aportacions més significatives en el món educatiu amb l'objectiu d'ajudar a construir i inspirar l'escola del futur.
Altres títols que et poden interessar:
Més informació | Més informació | Més informació | Més informació |
Afegeix un nou comentari