3 jocs per dinamitzar la lectura a l'aula

Una experta en literatura infantil i juvenil ens dona idees per promoure l'hàbit lector entre els alumnes

Nens llegeixen al terra d'una aula

Per a aquest article hem tingut el plaer de col·laborar amb la Montse Marcet, experta en Literatura Infantil i Juvenil i dinamització de la lectura. La Montse té 35 anys d'experiència en el món del llibre i forma part de la Comissió d'experts del Clijcat, de Món Llibre i del grup de treball "Passió per la lectura" de l'Associació de mestres Rosa Sensat.

Aquests 35 anys d'experiència li han servit per descobrir els infinits usos dels llibres, fet que la va portar a fundar la seva pròpia llibreria: Lectors, al tren!, a Rubí. La llibreria no se situa dins el prototip de llibreria tradicional i és per això que ella mateixa l'anomena "Espai de llibres". Allà utilitza llibres i àlbums il·lustrats triats per ella mateixa per mostrar a mestres, psicòlegs, pares, avis... com els llibres poden ser eines amb les quals els nens aprenguin i gaudeixin llegint.

A continuació t'expliquem 3 jocs per dinamitzar la lectura que la Montse ha treballat amb mestres i experts en literatura. L'objectiu dels jocs és l'animació a la lectura d'una forma lúdica i mitjançant el diàleg entre els vostres alumnes. Així, no només exerciran les seves habilitats comunicatives, sinó que també coneixeran noves lectures d'una forma propera i motivadora. 

 

La paraula que s’ha perdut

Donareu als alumnes el títol d'un llibre sense una paraula, que hauran de buscar perquè el títol tingui sentit. Les paraules les tindreu en una caixa a part, on podran remenar i triar; per això va molt bé que estiguin plastificades.

Quan tingueu el títol, o bé l’explicareu una mica vosaltres mateixos o bé demanareu a algun alumne que hagi llegit el llibre si el vol explicar al grup.
 

El conte que més m’estimo

Donareu als alumnes un quadrat de paper, on escriuran el títol del seu llibre preferit. Farem un cor d’origami i els barrejarem. Cada nen o nena agafarà un cor, el desmuntarà i llegirà el títol.

L'alumne que l’hagi escrit explicarà per què s'estima aquell llibre. Aquesta activitat té millors resultats si la feu amb un grup petit. Descobreix com fer el cor d'origami amb aquest vídeo:

 

 

La llibreria 

L’aula es convertirà en una llibreria. Els alumnes representaran els llibres i cada un d’ells haurà de pensar-se com pot convèncer un company, que actuarà com si fos un client que dubta de quin llibre comprar, que el triï.

Vosaltres, els mestres, sereu qui escollireu l'alumne que farà el paper del lector que entra a la llibreria. Els alumnes que interpreten els llibres es posaran drets amb els braços plegats, mentre el “client” es passejarà pels passadissos de la llibreria i observarà cada llibre.

Només podrà “obrir” 5 llibres i això ho farà obrint els braços dels companys escollits. Llavors, aquests hauran d'explicar-li què és el que guarden en el seu interior, és a dir, el títol, l'argument, el tema... Un cop el "client" hagi obert els 5 títols, haurà de triar el que més li hagi agradat.

 

Esperem que aquests jocs us donin idees per motivar els vostres alumnes en l'hàbit lector i els ajudin a conèixer més històries que de ben segur desitjaran llegir!

Afegeix un nou comentari

Top