Educació, Recursos

Consells per a l’educació emocional

Compartir por WhatsApp
Consells per a l’educació emocional

Moltes vegades no saben ni anomenar-les pel simple fet que no les saben reconèixer. Al final dels 5 anys, seria ideal que el nen hagués adquirit les següents habilitats relacionades amb les emocions:

  • Conèixer i expressar els seus propis sentiments.
  • Expressar emocions de grat, alegria, enuig, resoldre la por i aprendre a canalitzar emocions com la ràbia.
  • Comprendre els sentiments dels altres: posar-se al lloc de l’altre.
  • Habilitats d’autoafirmació: habilitats assertives i no passives o agressives.
  • Defensar els seus propis drets: aprendre a demanar una joguina i saber reclamar als altres el que és seu.
  • Oposar-se (saber dir no), defensar opinions, expressar queixes.

No són poques ni senzilles; de fet, molts adults encara tenim mancances en algun d’aquests punts; la gestió emocional és una de les assignatures pendents de la nostra societat. I és, com a mínim, curiós, ja que diferents investigacions confirmen que l’èxit en la vida depèn en el 20% de les competències cognitives i en el 80% de les habilitats emocionals.

Però és cert que cada vegada hi ha més consciència de la necessitat de l’educació emocional des de la primera infància i més eines per a aconseguir-ho. I no hi ha dubte que, un cop més, els contes són de gran ajuda.

Durant la infància, experimentar emocions positives amb freqüència, afavoreix el possible desenvolupament d’una personalitat optimista, confiada i extravertida, i passa el contrari amb la vivència d’emocions negatives.

Així, una educació emocional infantil adequada permetrà adquirir destreses per a la manipulació dels estats emocionals, reduir les emocions negatives i augmentar, en bona mesura, les positives.

Emotis

Ensenyar a reconèixer les emocions bàsiques

És un aspecte imprescindible de l’educació emocional que s’ha de treballar a partir dels dos anys, que és quan comencen a interactuar amb els adults i els altres nens de manera més oberta.

Pot fer servir fotografies de rostres, dibuixos, la teva pròpia cara i, per descomptat, contes que mostrin les emocions bàsiques (alegria, tristesa, por i ràbia) i la seva expressió. Pregunta què passa als protagonistes, per què ho creuen… Aquesta és una manera perfecta d’aprendre a reconèixer les seves emocions a poc a poc i també les dels altres i, sobretot, de començar a desenvolupar l’habilitat de l’empatia.

Posar nom a les emocions i raonar-les

Als 5 anys els nens ja han de saber donar nom a les emocions de manera habitual: “Estic enfadat perquè no m’has comprat aquesta joguina”, “Estic content perquè ve el meu amic a jugar a casa”, “Tinc por d’adormir-me si tu no ets al meu costat”. Intenta que digui el que sent i per què ho sent.

Permetre l’expressió d’emocions

No reprimeixis l’expressió de les seves emocions, ofereix-li un entorn de confiança perquè es pugui expressar i comunicar. És complicat per als adults veure una expressió tan desbordant d’emocions com una rebequeria, sobretot si és en públic. Però és imprescindible que pugui expressar-se i que després pugueu analitzar junts el que ha passat i com us heu sentit.

Ensenyar l’escolta activa

Des de molt petits és important que siguin escoltats de manera activa i que aprenguin a fer-ho. No es tracta només d’estar en silenci mentre els altres parlen, sinó de posar un interès real en el que l’altre vol dir-te i tractar d’entendre el perquè dels seus sentiments. És recomanable parlar-los a poc a poc, cara a cara i acabant les frases amb un “ho has entès?”, “estàs d’acord amb el que he dit?”. Tu ets el millor exemple.

Els contes i les recomanacions per a les famílies són de Begoña Ibarrola, llicenciada en Psicologia i experta en intel·ligència emocional. Subscriu-te a la nostra newsletter! Vols rebre els nostres continguts directament al teu correu?

Artículos relacionados

la tornada a l'escola

6 llibres imprescindibles de 0 a 5 anys per a la tornada a l’escola

Lectures per fer més fàcil el primer dia de col·le als petits de la casa.
Guia perquè els professors ajudin els alumnes a abordar la mort

Guia perquè els professors ajudin els alumnes a abordar la mort

Cal educar en el tema de la mort a partir del currículum?
Els beneficis de la lectura per al nostre cervell

Els beneficis de la lectura per al nostre cervell

Últims avanços en neurociència revelen que llegir és una de les activitats més profitoses a nivell cognitiu que podem realitzar

Beneficis dels llibres sensorials per bebès: la psicomotricitat fina i altres avantatges

Apropar els llibres als més petits i fomentar la lectura, fins i tot abans d'aprendre a llegir, és molt fàcil gràcies al fascinant món dels llibres sensorials.

Otros artículos que podrían interesarte