Tres claus de comunicació a les famílies en època de Covid-19

Recomanacions per afrontar la comunicació amb les famílies en un curs carregat d'incertesa

Xerrada d'una mestra a alumnes i famílies sobre la Covid-19

La crisi sanitària ha aconseguit que en setmanes, gairebé en dies, els centres educatius hàgiu fet passos de gegant cap a la transformació digital, tant des del punt de vista de la docència com de la comunicació

El canvi ha estat abismal: d’una situació en què els nens omplien les aules a una altra en què éreu els professors els que estàveu presents a casa de cadascun d’ells. De fer comunicacions esporàdiques, en molts casos, a comunicar-vos cada dia amb els alumnes i les seves famílies

Acabem d’encetar un curs nou carregat d’incertesa, i per això, ara més que mai, els centres heu de fomentar i vetllar per les següents tres claus de comunicació.

3 claus de comunicació amb les famílies en època de covid-19

[Descarregar infografia]

1. Traslladar la identitat i el projecte educatiu del centre

En aquests moments tan complicats és quan podem demostrar més bé el compromís de la nostra institució o centre amb la societat

Si analitzem la comunicació que han fet i estan fent les institucions i els centres educatius a les xarxes socials podem veure que no té cap sentit buscar la rapidesa o la originalitat en continguts variats.

Hem d’adaptar els nostres continguts a les converses que la societat, i en particular les famílies, ja mantenen. Descobrir quins temes els desperten interès i veure de quina manera podem enganxar la nostra identitat, el nostre projecte educatiu; en definitiva, el nostre propòsit o la raó per la qual cada dia obrim les portes del nostre centre a aquesta conversa.

Un d’aquests temes podria ser, per exemple, la salut emocional. Pensem en els pares que estan preocupats pels seus fills, atemorits davant el virus o perquè necessiten acompanyament en el dol per la pèrdua d’un ésser estimat… Per què no facilitem continguts relacionats amb aquesta qüestió a les famílies per mitjà del nostre web, xarxes socials, xerrades virtuals, etc.?

Seria una manera de traslladar els nostres missatges relacionats amb l’atenció a les persones, amb la formació integral dels nostres alumnes… Els nostres valors i identitat donaran sentit a les comunicacions; han de ser la nostra brúixola. És un bon moment per alinear les famílies amb la nostra identitat i caràcter propi.

2. Transmetre seguretat i confiança a les famílies

Ara més que mai les famílies necessiten saber que els seus fills estan protegits i cuidats a l’escola, que el personal del centre vetlla per la seva seguretat i per la seva salut.

Expliquem què estem fent al nostre centre educatiu en matèria de seguretat. Fem-ho amb un vídeo a tall d’entrevista al director. O bé presentem als pares el nostre responsable Covid-19. Per què no obrim un espai (com ara una adreça de correu electrònic) a fi que els pares puguin resoldre dubtes

Fins i tot podem preguntar a les famílies què els cal, com els podem ajudar en el seu dia a dia, i donar-los resposta mitjançant els nostres canals de comunicació.

3. Ser una font d’informació fiable i transparent

Si no apostem per una política de comunicació proactiva serà la mateixa desinformació de les famílies la que doni lloc a la difusió de rumors. 

El nostre repte consistirà a aconseguir que les famílies identifiquin els canals de comunicació del centre com una font fiable d’informació. D’aquesta manera, quan un comentari arribi a orelles d’un pare o una mare sabran on poden contrastar aquest missatge per validar-ne l’autenticitat.

A fi d’assolir aquest objectiu és recomanable que, a més de recollir la informació habitual sobre l’activitat del centre, els canals de comunicació segueixin aquestes recomanacions:

  • No obviar la informació relacionada amb la crisi sanitària.
  • Incloure temes que, malgrat que no siguin pròpiament del centre, puguin resultar d’interès per a les famílies. En aquest sentit, i sempre que sigui possible, és millor que la informació que publiquem provingui de fonts oficials.
  • Comunicar des de la transparència. Sense amagar informació, però seguint el principi de prudència, i tenint en compte que amagar informació no és el mateix que no oferir totes les dades. 

Si, per exemple, ens veiem obligats a tancar una aula o el centre sencer cal que siguem els primers de comunicar-ho. Sent conscients que, un cop que ho fem públic, ja sigui per mitjà del web, a les xarxes socials o a la nostra plataforma, es pot convertir en notícia per als mitjans de comunicació. 

És per això, tant en aquest cas com en qualsevol altre, que sempre que hàgim de publicar un contingut l’hem de llegir abans amb els ulls d’un periodista.

 

Afegeix un nou comentari

Top