Notícies

Èxit de participació al 7è Congrés CU Henry Dunant de Neurociència i Emocions

Que la Neurociència i les possibilitats d’aplicar-la als centres interessa al món educatiu va quedar demostrat amb l’èxit d’assistència al Congrés Henry Dunant de Neurociència i Emocions que es va celebrar a Gavà els dies 4 i 5 d’octubre.

Al voltant de 500 docents i professionals relacionats amb el món de l’Educació van omplir l’auditori de l’Espai Maragall d’aquesta localitat del Baix Llobregat per escoltar durant dos dies les ponències de nou experts de primer nivell en neurociència, genètica, psicologia, medicina i Educació.

L’èxit de la trobada es deu a la iniciativa de dues persones: Josep Arregui Dalmases (Psicòleg i especialista en Pedagogies Àgils i Educació Emocional a EmoBrain Learning) i Stéphane García Guirriec (Director del Col·legi Santo Ángel de Gavà). Tots dos van col·laborar en la planificació i implementació de canvis pedagògic-metodològics en el Col·legi Santo Ángel. Així és com van quedar captivats per la Neurociència i la gestió emocional i van decidir organitzar aquest acte que Cruïlla i la Fundación SM van patrocinar per donar-los suport.

El filòsof José Antonio Marina va ser l’encarregat d’obrir la jornada i el congrés. L’expert va reivindicar el paper de la memòria en l’aprenentatge perquè és el que "permet emplenar les estructures del cervell”. A més, se sap que l’estructura del cervell s’amplia quan adquirim un hàbit nou, “com quan posem una aplicació al mòbil”.

Durant el congrés es van apuntar moltes dades que, des del punt de vista educatiu, permeten ser optimistes. Tots els ponents de la primera de les jornades al congrés, que va estar dedicada a la Neurociència (la segona es va dedicar a les emocions), van restar importància al factor hereditaride la intel·ligència i van coincidir a destacar la plasticitat del cervell, que fa que puguem aprendre sempre.

El biòleg i genetista David Bueno va reivindicar la mirada de l’eucador. Al cap de 36 hores de néixer, va explicar,  els nadons comencen a desxifrar el significat de la mirada i a intentar reproduir-la per això la mirada de l'educador és determinant per generar confiança i fins i tot pot decantar una carrera.

En el seu torn, la doctora en Neurociència Marta Portero va exposar com es desenvolupa el cervell i com funciona quan som infants, joves o adults. Una persona pot aprendre sempre, ara bé, segons va explicar l’experta, en el procés de desenvolupament del cervell hi ha períodes crítics i sensibles, un fenomen que fa que alguns aprenentatges siguin més fàcils en determinats moments de la vida per exemple la lectoescriptura als 6 o 7 anys, tot i que això no significa que no es pugui aprendre a l’edat adulta.

Finalment, Jesús Guillén, professor de Neurociència i creador del blog “Escuela con cerebro”, que va conduir l’acte durant la primera jornada, es va encarregar també de tancar-lo amb una xerrada inspiradora amb la qual va implicar la participació del públic. Guillén va recomanar la teoria de la mentalitat de creixement de Carol Dweck per crear un estat emocional optimista que afavoreixi la confiança dels alumnes en la seva capacitat d’aprenentatge.

L’endemà va ser el torn de la gestió de les emocions. Els experts que hi participaven van subratllar la importància de les emocions que l’alumne associa als aprenentatges tant per al seu futur acadèmic com en la seva vida i també la seva vida adulta. La psicòloga, escriptora i especialista en educació emocional Begoña Ibarrola va parlar a l’audiència sobre com es poden generar entorns d’aula emocionalment saludables fent millores en l’espai o introduint períodes de reflexió durant la classe. El que més va recalcar l’autora de la col·lecció Contes amb Sentiments, però, va ser la dimensió relacional. Ibarrola va convidar els docents a vincular-se emocionalment amb els alumnes i a tenir cura de les seves pròpies emocions per tal d’afavorir el clima de l’aula i fer que els alumnes visquin l’aprenentatge de manera positiva.

El catedràtic i expert en Educació Emocional Rafael Bisquerra va defensar que aprendre a gestionar les emocions és necessari per afrontar els reptes que tenim com a humanitat. Per a ell no n’hi ha prou de tractar l’educació emocional una hora a la tutoria sinó que s’ha de treballar des de totes les àrees i en tots els espais del centre implicant-hi tot el personal i molt especialment els pares.

La dificultat de controlar les emocions –i el repte d’educar-nos per fer-ho- rau en el fet que es generen en el sistema límbic i no al còrtex, va aclarir la psicòloga i doctora en Neurociències Anna Carballo, la tercera de les ponents de la segona jornada del congrés. La neurocientífica va explicar que tenim una memòria explícita més flexible que és on gravem els continguts i una d'implícita o inconscient, més rígida, que és on gravem les emocions. Així un cop hem associat una emoció a un context o un aprenentatge és més difícil que la canviem.

Salva López, músic, formador en empreses i professor de màrqueting i creativitat a ESADE, va posar fi a la segona jornada. Aquest professor innovador i disruptiu -com es definia en el programa de l’acte- va compartir amb els assistents les estratègies que utilitza per provocar-los el que va anomenar contagi emocional: “Els dic que jo no ho sé tot i els demano que sumem les intel·ligències de tots, així entrem en un món de cocreació, codecisió i co-teaching. Per a Salva López les emocions haurien d’estar presents en els plans d’estudis i, tal com fa amb els alumnes, va apel·lar la intel·ligència col·lectiva de la sala: “Es podria fer? Es podrien fer plans d’estudis emocionals?”

7è Congrès CU Henry Dunant

Com aprèn el cervell? Neurociència i Emocions a l’aula
4 i 5 d'octubre Gavà
Lloc web

Ponents

JORNADA DIA 4. NEUROCIÈNCIA

• José Antonio Marina

Filòsof i escriptor especialitzat en filosofia, intel·ligències múltiples i ètica. Té treballs relacionats amb la fenomenologia, la psicologia genètica, la neurologia i la lingüística. Ha dedicat molts anys a investigar sobre la intel·ligència i els mecanismes de la creativitat, que s’han traduït en nombrosos llibres i articles.

• David Bueno

Doctor en biologia i professor de genètica a la Universitat de Barcelona. La seva trajectòria professional i acadèmica s’ha desenvolupat a Barcelona i Oxford, centrant-se en la genètica del desenvolupament i la neurociència, i la seva relació amb el comportament humà.

• Marta Portero

Doctora en Neurociències. Professora de la unitat de Psicobiologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i del grau de Medicina de la Universitat de Girona. Professora consultora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

• Rosa Casafont

Llicenciada en Medicina i Cirurgia per la Universitat Autònoma de Barcelona, Màster Universitari de Neurociències per la Universitat de Barcelona (UB) i Màster en Salut Laboral per la UB. Formadora en àmbits sanitari i educatiu.

• Jesús Guillén

Professor del postgrau de neuroeducació a la Universitat de Barcelona, del màster de neurodidàctica a la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid i de la diplomatura ‘Neurociències i emocions en l’aprenentatge’ a la Universitat Nacional Villa María a Argentina. Compta amb molts anys d’experiència en l’ensenyament i és creador del bloc “Escuela con Cerebro”.

JORNADA DIA 5. EMOCIONS

• Begoña Ibarrola

Psicòloga especialista en educació emocional, neuroeducació, intel·ligències múltiples i musicoteràpia. A més és autora de diversos contes i col·leccions de contes per educar emocions algunes de les quals publicades a Cruïlla com ara Contes amb sentiments o Com educar nens feliços.

• Rafael Bisquerra

Director del Postgrau en Educació Emocional i Benestar (PEEB), del Postgrau en Intel·ligència Emocional a les Organitzacions (PIE) i altres postgraus i màsters a la Universitat de Barcelona (UB).

• Anna Carballo

Psicòloga i doctora en Neurociències per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Professora del Grau en Psicologia de la Facultat d’Educació de la Universitat Internacional de Catalunya i professora col·laboradora del Grau en Psicologia i del Màster en Dificultats d’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge de la Universitat Oberta de Catalunya.

• Salva López

Músic i formador. En les seves paraules, “El Salva López és un conferenciant molt diferent”. Imparteix conferències i tallers de diferents temàtiques sobre temes empresarials i de desenvolupament professional. És professor de màrqueting i creativitat a ESADE Business School.